{"id":4738,"date":"2019-11-18T12:06:00","date_gmt":"2019-11-18T11:06:00","guid":{"rendered":"https:\/\/kitsprimair.nl\/?p=4738"},"modified":"2019-11-18T12:08:58","modified_gmt":"2019-11-18T11:08:58","slug":"vakdocenten-vallen-in","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/kitsprimair.nl\/blog\/2019\/vakdocenten-vallen-in\/","title":{"rendered":"Vakdocenten vallen in…"},"content":{"rendered":"
Uit: Dagblad van het Noorden<\/em><\/p>\n<\/div>\n Het lerarentekort in het basisonderwijs leidt er regelmatig toe dat groepen kinderen naar huis worden gestuurd. Tegelijkertijd zijn er zelfstandige kunstvakdocenten die kampen met onregelmatig aanbod van werk en daardoor een instabiel inkomen.<\/p>\n Het ICO werkte samen met Stichting PrimAH (openbare scholen) aan de proef in maart dit jaar. Drie vakdocenten vulden de gaten die vielen in het schema van basisscholen in Aa en Hunze. Ze geven er lessen drama, kunst, media, muziek en dans.<\/p>\n Akke Feenstra is projectleider bij ICO: ,,Op deze manier hoeven kinderen niet naar huis gestuurd te worden als er een docent uitvalt \u00e9n komen kinderen meer in aanraking met kunst en cultuur. Dat is een missie die we belangrijk vinden. De kinderen en scholen zijn enthousiast.\u2019\u2019 Het is zo succesvol dat de samenwerking vanaf november is uitgebreid met scholenorganisatie Plateau Integrale Kindcentra en Kits Primair. Daarmee worden ook scholen in Assen en Midden-Drenthe bediend van invalvakdocenten.<\/p>\n Voordat de kunstvakdocenten worden ingezet, worden ze getraind in het opzetten van een lesdag. Ook is er contact met de leerkrachten van de scholen. Het lespakket van de vakdocent sluit aan bij het thema waar de klas mee bezig is. Op obs Anloo zijn ze enthousiast. Annemarie Kriegsman is intern cultuurco\u00f6rdinator op de school. ,,Omdat de thema\u2019s aansluiten bij wat er behandeld moet worden, werkt het heel goed. De kinderen vinden het fantastisch, vandaag mochten ze bijvoorbeeld de hele dag fotograferen.\u2019\u2019<\/p>\n Het werkt in de praktijk als volgt: de vakdocenten worden toegevoegd aan de app Vervangings Manager Top Drenthe Kamer Noord waarin ook alle algemene invaldocenten staan. De docenten kiezen zelf welke groepen ze geschikt vinden voor hun lessen en welke dagen ze beschikbaar zijn. Ze hebben een vinkje achter hun naam om aan te geven dat ze kunstvakdocent zijn. Top Drenthe kiest vervolgens wie er waar wordt ingezet.<\/p>\n Feenstra: ,,Dus dan gebeurt het dat iemand om zeven uur \u2018s ochtends een telefoontje krijgt dat ze kunnen invallen. Het kan ook dat een vakdocent structureel op bepaalde dagen wordt ingezet.\u2019\u2019<\/p>\n Het draagt bij aan het oplossen van het lerarentekort en stimuleert ook tot nadenken over een baan in het onderwijs. ,,Vakdocenten die erover twijfelen om zij-instromer te worden in het onderwijs, kunnen het vak zo eerst uitproberen voor ze aan de pabo beginnen.\u2019\u2019<\/p>\n Feenstra merkt dat er steeds meer aanwas is voor de app. ,,Het biedt veel kansen. We hebben nu negen docenten en ik denk dat het een vlucht zal nemen en onze groep zal uitbreiden. Het is een creatieve bijdrage aan het oplossen van het lerarentekort.\u2019\u2019<\/p>\n<\/div>\nKunstvakdocenten vallen in op Drentse basisschool: ‘Creatieve bijdrage aan oplossing lerarentekort’<\/h1>\n
Het ICO Centrum voor Kunst en Cultuur zet kunstvakdocenten in in het basisonderwijs als er leerkrachten uitvallen. De proef in Aa en Hunze verliep dit jaar zo goed dat het project wordt uitgebreid en in meerdere gemeenten in Drenthe van start gaat.<\/p>\n<\/div>\n
\u2018Zo hoeven kinderen niet naar huis gestuurd te worden\u2019<\/h4>\n
Vakdocenten passen thema aan op klas<\/h4>\n
App<\/h4>\n
Eerst het vak uitproberen<\/h4>\n